Çalışmanın Kapsamı ve Özeti
Teknoloji stajı
için Bilgi-Eğitim’in Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf öğrencileri için açmış olduğu AutoCAD
ve SketchUP programına katıldım. Bu program 8-12 Eylül tarihlerinde hafta içi
saat 10.00- 14.30 saatleri arasında olmak üzere toplamda 22,5 saat olarak Santral
Kampüs’te gerçekleştirilmiştir.
Bu programda
eğitmenlerimiz Yrd. Doç. Dr. Mimar Ahmet Turan Köksal ve Öğr. Gör. Y. Mimar
Handan Şen Köksal eşliğinde AutoCAD ve SketchUP programlarının temel
komutlarını ve dilini öğrendik.
Eğitimimiz eğitmenlerimizin kararı ile üç gün
AutoCAD ve geriye kalan iki gün ise SketchUP üzerinde durulacak şekilde
programlandı. Bu çalışma genel
olarak programlarının kullanım alanlarını ve amaçlarını öğrenmek, ara yüzlerini
ve çalışma sistemlerini anlamak, layer sisteminin önemini ve en önemlisi
ölçeklendirmeyi anlamaya yönelik çalışmalar ile geçti.
Çalışmayı kısaca özetlemek gerekirse, öncelikle
temel arayüz bilgilerini öğrendikten sonra bir şablon dosya oluşturmak ve
bununla birlikte layer sistemini kavramak ile eğitime başladık. Daha sonra
layer tablosunda aktif edilmiş (current) layer’a ait özellikleri gösteren
properties araç çubuğu üzerine işlem uygulamaya ve değişimleri görmeye
başladık. Sırada komut verme ve çizim yöntemlerini (rectangle, erase, circle,
arc, polygon, ellipse, spline,sketch, cons. Line… vs.) öğrenmek vardı. Bunun
üzerine yapacağımız çizimde işimizi kolaylaştıracak fonksiyon tuşlarını
inceledik.(orhto , dynamic input, osnap snap tracking, polar tracking, snap,
grid, isoplane..vs.) Daha sonra nesne yakalama ve kenetleme komutlarına geçtik.(snap,
move, copy, offset, mirror,rotate, array, trim, extend, scale, stretch,
polyline, explode, fillet…vs.) Bir diğer işimizi oldukça kolaylaştıracak bir komut
olan block komuta sıra gelmişti.Bu komut yoğun çizimlerde, birçok yerde aynı
objeden bulunduğunda, çalışmayı kolaylaştıran faydalı bir komuttur.Daha sonra
sunumla ilgili komutlara geçtik (hatch, text, dimension, draw order, annotation
scale , plot.. vs.)
1.gün | 08.09.2014
Program özeti: AutoCAD arayüzü, çizim uzayı kullanımı, zoom, pan, dosya işlemleri, çiziler, birim, kenetleme, geometrik objeler, move, copy, rotate, paralel alma, trim, extend,
Pratik bölümünde ise basit bir plan çizimi.
View > toolbar >large tool set seçimi mimari çizimler için önerilir.
Çizgi sağ, sol ve yukarı tuşlarıyla x, y ve z eksenlerine bağlanır.Space tuşuyla komuttan çıkar.
Çizgiler birleşince otomatik olarak yüzey oluştururlar.
Geriye kalan iki gün boyunca ise
SketchUp ‘ın arayüz bilgilerini ve temel komutlarına ağırlık verdik. Öncelikle
kısayolların, iki boyutlu obje çizimi ve yüzeylerle çalışmaya başladık. Daha
sonra ise ölçülendirme , çatı ve taşıma , component yaratma, malzeme tanımlama,
animasyon ve sahne gibi sunum özelliklerini inceledik. Pratik bölümünde ise öğrendiğimiz komutları rahatça uygulayabildiğimiz üç boyutlu nesne çizimleri, minare ve kubbe sistemi çizimleri yaptık.Daha sonra bu çizimleri Google Earth bağlantısını kullanarak belirli bir bölgede konumlandırabilmeyi öğrendik.
1.gün | 08.09.2014
Program özeti: AutoCAD arayüzü, çizim uzayı kullanımı, zoom, pan, dosya işlemleri, çiziler, birim, kenetleme, geometrik objeler, move, copy, rotate, paralel alma, trim, extend,
Pratik bölümünde ise basit bir plan çizimi.
AutoCAD arayüzü : new(yeni dosya) , open(mevcut
dosyaları açmak), save , save as, (kayıt), undo, redo, workspaces, drawing
units(birim belirleme), limits (çalışma alanı sınırı), layers,
Komut vermek: Komut satırı, çekme menü, araç
çubukları, menu kestirmeleri.
Çizim Yöntemleri: Line, rectangle, erase,
circle, arc, polygon, ellipse, spline, sketch, construsction line, donut, zoom,
pan, select, window, crossing,
Rotate: Seçilen
bir nesneyi temel bir nokta etrafında döndürür.
Trim: Kısaca
birbirini kesen, kesişen çizgilerden, istenilmeyenin budanması.
Extend: Trim komutunun tersine kesişmemiş çizgileri uzatarak birleştirilmesi
Scale:
Objenin boyutnu belirli bir ölçek katsayısı değeri kadar x ve y yönünde büyütür
ya da küçültür.
Polyline: line
‘a benzeyen ama birbirine eklenmiş çizgi ve yay parçalarından oluşmuş çizgi
ailesi.
Polyline edit: çizili
polyline’a ait düzenleme komutudur.(close, open, join, width, fit, spline,
decurve, litypegen)
Explode: Polyline
ve block gibi birleşik nesnelerin ayrılıp parçalara bölünmesi
Fillet:
Objelerin köşelerini yuvarlatma işlemini uygular.
2.gün | 09.09.2014
Program Özeti: Köşeleme, sündürme, aynalama, tarama, katman ve kavramları, yazılar,
Pratik bölümünde ise daha kapsamlı bir plan çizimi
Stretch:
Mirror: İki nokta ile tanımlanan mevcut ya da sanal bir ekseni ayna gibi varsayarak seçilen nesnelerin simetrik kopyasını alır.
Hatch: Çizimlerde özellikle kesit görüntü çizimlerinde kesilen parçaların taranması işlemi.
Layer: AutoCAD'in çizim ortamında farklı özellikli nesneleri birarada saklamak için katmanlar oluştururuz. Ve her bir katmana da ayrı bir renk ve duruma göre çizgi tipi ve çizgi kalınlığı tanımlarız.
Text: Yazı yazımı. yazmaya başlamadan önce çizim dosyamızın içinde text sytle'ımızı belirtmemiz gerekir.( text style manager) . Yazı metnini değiştirmek ise text edit komutu ile mümkündür.
3. gün | 10.09.2014
Program Özeti: ölçülendirme, ölçü stilleri, blok, ölçek kavramı ve çıktı almak,
Pratik bölümünde ise kapsamlı bir çizim
Block: Yoğun çizimlerde, birçok yerde aynı
objeden bulunduğunda, çalışmayı kolaylaştıran bir komuttur. Böylece bir kere
çizilen obje birden çok yere kolayca yerleştirilebilir. Block edilen objeler
çizimimizde tek obje özelliği göstererek seçim kolaylığı sağlarlar.
İnsert: Blokları çizime indirmek
Write block: Blokları bir ad vererek diske
kaydetmektir.
Text: yazı yazmak..Text style belirtmek
gerekir. Bunun için text style managerden ayarlamalar yapılmalıdır.
Dimension: ölçülendirme. Dimension style belirtmek
gerekir.(modify dimension style)
Annotation Scale: Belirli bir ölçeğe göre hazırlanmış
bir çizimde yer alan yazı, ölçü, taramaların yeni belirlenecek ölçekte de
görünüp, okunabilmesini sağlar.
Plot: Çizimi Yazdırma. Aşamalar:
plotter,paper size, plot area, display, extents, limits, window, plot offset,
plot scale, plot style table, drawing orientation)
4.gün | 11.09.2014
Program Özeti: SketchUp arayüzü ve tanıtımı, kısayollar ve genel olarak ekran kullanımı, birim, zoom, pan, tilt, iki boyutlu objeler, yüzeyler, Push and Pull, seçim setleri, yüzey silme, kutu yaratma, üzerinde boşluklar yaratma, ölçülendirme, yazı, Tape measure, grup, kopyalama, array, döndür, ölçekleme, hide, unhide, follow me, kesit, component.
View > toolbar >large tool set seçimi mimari çizimler için önerilir.
Çizgi sağ, sol ve yukarı tuşlarıyla x, y ve z eksenlerine bağlanır.Space tuşuyla komuttan çıkar.
Window > Model Info ile birim ayarlanır.
Çizgiler birleşince otomatik olarak yüzey oluştururlar.
Push/Pull: extrude görevi görür.
Tape Measure: sonsuz referans çizgileri çizer ve çizimi kolaylaştırır.
A1: komutuyla yüzeye tıklanınca yüzeyin alanını ölçer.
Nesneyi seç > Move > Ctrl > basılı tutup alınabilir ve istenilen sayıda Ctrl tuşu basılı
tutularak nesne çoğaltılır.
Nesneyi seç > sağ tuş > Make Group
Gruplu olan nesneye çift tıklanınca üstünde değişiklik yapılabilir.
Daha sonra onu seç > sağ tuş > Entity Info ile hacim bilgisine ulaşılabilir.
Tape Measure: sonsuz referans çizgileri çizer ve çizimi kolaylaştırır.
A1: komutuyla yüzeye tıklanınca yüzeyin alanını ölçer.
Nesneyi seç > Move > Ctrl > basılı tutup alınabilir ve istenilen sayıda Ctrl tuşu basılı
tutularak nesne çoğaltılır.
Nesneyi seç > sağ tuş > Make Group
Gruplu olan nesneye çift tıklanınca üstünde değişiklik yapılabilir.
Daha sonra onu seç > sağ tuş > Entity Info ile hacim bilgisine ulaşılabilir.
Follow me: pipe komutu olarak kullanılır.
Takip edilecek olan yüzey seçilir >
Follow Me > 3 boyut oluşturulur.
5.gün | 12.09.2014
Program Özeti: Bakış açıları, gösterim şekilleri, stiller, gölgeler, 3DWarehouse, layerlama, malzeme tanımlama, import, export, animasyon ve sahne, çıktı alma, Ruby, Terrain, Google Earth bağlantısı.
Üst kısımda bulunan şeritten başka bakış açıları
yakalayabiliriz.
File > Import ile SketchUp dosyasına başka
dosyalar aktarılır ve o dosyalar üzerinden
işlemler yapılabilir.
işlemler yapılabilir.
Araç çubuğunda bulunan Get Models ile dosyaya farklı modeller aktarılır.
Window > Preferences ile ayarlar kontrol
edilir.
View > Toolbars > Video açılır.
File > Export > Animation > Video
haline getirir.
File > Export > 2D Graphic
View > Animation > Add Scene > Rename
Açılan scene sekmesine sağ tuş > Screen
Manager ile animasyondaki değişiklikler güncellenir.
Add location komutu ile Google Earth’ten alınan bir
görüntü aktarılır.Aynı zamanda yapılan çizim bu bağlantı ile google earth'e aktarılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder