2 Kasım 2014 Pazar

TEKNOLOJİ STAJI 2014


Çalışmanın Kapsamı ve Özeti



Teknoloji stajı için Bilgi-Eğitim’in Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf öğrencileri için açmış olduğu AutoCAD ve SketchUP programına katıldım. Bu program 8-12 Eylül tarihlerinde hafta içi saat 10.00- 14.30 saatleri arasında olmak üzere toplamda 22,5 saat olarak Santral Kampüs’te gerçekleştirilmiştir.
Bu programda eğitmenlerimiz Yrd. Doç. Dr. Mimar Ahmet Turan Köksal ve Öğr. Gör. Y. Mimar Handan Şen Köksal eşliğinde AutoCAD ve SketchUP programlarının temel komutlarını ve dilini öğrendik.
  Eğitimimiz eğitmenlerimizin kararı ile üç gün AutoCAD ve geriye kalan iki gün ise SketchUP üzerinde durulacak şekilde programlandı.          Bu çalışma genel olarak programlarının kullanım alanlarını ve amaçlarını öğrenmek, ara yüzlerini ve çalışma sistemlerini anlamak, layer sisteminin önemini ve en önemlisi ölçeklendirmeyi anlamaya yönelik çalışmalar ile geçti.


   Çalışmayı kısaca özetlemek gerekirse, öncelikle temel arayüz bilgilerini öğrendikten sonra bir şablon dosya oluşturmak ve bununla birlikte layer sistemini kavramak ile eğitime başladık. Daha sonra layer tablosunda aktif edilmiş (current) layer’a ait özellikleri gösteren properties araç çubuğu üzerine işlem uygulamaya ve değişimleri görmeye başladık. Sırada komut verme ve çizim yöntemlerini (rectangle, erase, circle, arc, polygon, ellipse, spline,sketch, cons. Line… vs.) öğrenmek vardı. Bunun üzerine yapacağımız çizimde işimizi kolaylaştıracak fonksiyon tuşlarını inceledik.(orhto , dynamic input, osnap snap tracking, polar tracking, snap, grid, isoplane..vs.) Daha sonra nesne yakalama ve kenetleme komutlarına geçtik.(snap, move, copy, offset, mirror,rotate, array, trim, extend, scale, stretch, polyline, explode, fillet…vs.) Bir diğer işimizi oldukça kolaylaştıracak bir komut olan block komuta sıra gelmişti.Bu komut yoğun çizimlerde, birçok yerde aynı objeden bulunduğunda, çalışmayı kolaylaştıran faydalı bir komuttur.Daha sonra sunumla ilgili komutlara geçtik (hatch, text, dimension, draw order, annotation scale , plot.. vs.)


Geriye kalan iki gün boyunca ise SketchUp ‘ın arayüz bilgilerini ve temel komutlarına ağırlık verdik. Öncelikle kısayolların, iki boyutlu obje çizimi ve yüzeylerle çalışmaya başladık. Daha sonra ise ölçülendirme , çatı ve taşıma , component yaratma, malzeme tanımlama, animasyon ve sahne gibi sunum özelliklerini inceledik. Pratik bölümünde ise öğrendiğimiz komutları rahatça uygulayabildiğimiz üç boyutlu nesne çizimleri, minare ve kubbe sistemi çizimleri yaptık.Daha sonra bu çizimleri Google Earth bağlantısını kullanarak belirli bir bölgede konumlandırabilmeyi öğrendik. 

1.gün | 08.09.2014

Program özeti: AutoCAD arayüzü, çizim uzayı kullanımı, zoom, pan, dosya işlemleri, çiziler, birim, kenetleme, geometrik objeler, move, copy, rotate, paralel alma, trim, extend, 
Pratik bölümünde ise basit bir plan çizimi.


AutoCAD arayüzü : new(yeni dosya) , open(mevcut dosyaları açmak), save , save as, (kayıt), undo, redo, workspaces, drawing units(birim belirleme), limits (çalışma alanı sınırı), layers,
Komut vermek: Komut satırı, çekme menü, araç çubukları, menu kestirmeleri.
Çizim Yöntemleri: Line, rectangle, erase, circle, arc, polygon, ellipse, spline, sketch, construsction line, donut, zoom, pan, select, window, crossing,
Rotate: Seçilen bir nesneyi temel bir nokta etrafında döndürür.
Trim: Kısaca birbirini kesen, kesişen çizgilerden, istenilmeyenin budanması.
Extend: Trim komutunun tersine kesişmemiş çizgileri uzatarak birleştirilmesi
Scale: Objenin boyutnu belirli bir ölçek katsayısı değeri kadar x ve y yönünde büyütür ya da küçültür.
Polyline: line ‘a benzeyen ama birbirine eklenmiş çizgi ve yay parçalarından oluşmuş çizgi ailesi.
Polyline edit: çizili polyline’a ait düzenleme komutudur.(close, open, join, width, fit, spline, decurve, litypegen)
Explode: Polyline ve block gibi birleşik nesnelerin ayrılıp parçalara bölünmesi

Fillet: Objelerin köşelerini yuvarlatma işlemini uygular.


2.gün | 09.09.2014

Program Özeti: Köşeleme, sündürme, aynalama, tarama, katman ve kavramları, yazılar,
Pratik bölümünde ise daha kapsamlı bir plan çizimi
Stretch:
Mirror: İki nokta ile tanımlanan mevcut ya da sanal bir ekseni ayna gibi varsayarak seçilen nesnelerin simetrik kopyasını alır.
Hatch: Çizimlerde özellikle kesit görüntü çizimlerinde kesilen parçaların taranması işlemi.
Layer: AutoCAD'in çizim ortamında farklı özellikli nesneleri birarada saklamak için katmanlar oluştururuz. Ve her bir katmana da ayrı bir renk ve duruma göre çizgi tipi ve çizgi kalınlığı tanımlarız.
Text: Yazı yazımı. yazmaya başlamadan önce çizim dosyamızın içinde text sytle'ımızı belirtmemiz gerekir.( text style manager) . Yazı metnini değiştirmek ise text edit komutu ile mümkündür.


3. gün | 10.09.2014

Program Özeti: ölçülendirme, ölçü stilleri, blok, ölçek kavramı ve çıktı almak, 
Pratik bölümünde ise kapsamlı bir çizim 

Block: Yoğun çizimlerde, birçok yerde aynı objeden bulunduğunda, çalışmayı kolaylaştıran bir komuttur. Böylece bir kere çizilen obje birden çok yere kolayca yerleştirilebilir. Block edilen objeler çizimimizde tek obje özelliği göstererek seçim kolaylığı sağlarlar.
İnsert: Blokları çizime indirmek
Write block: Blokları bir ad vererek diske kaydetmektir.
Text: yazı yazmak..Text style belirtmek gerekir. Bunun için text style managerden ayarlamalar yapılmalıdır.
Dimension: ölçülendirme. Dimension style belirtmek gerekir.(modify dimension style)
Annotation Scale: Belirli bir ölçeğe göre hazırlanmış bir çizimde yer alan yazı, ölçü, taramaların yeni belirlenecek ölçekte de görünüp, okunabilmesini sağlar.
Plot: Çizimi Yazdırma. Aşamalar: plotter,paper size, plot area, display, extents, limits, window, plot offset, plot scale, plot style table, drawing orientation)



4.gün | 11.09.2014

Program Özeti: SketchUp arayüzü ve tanıtımı, kısayollar ve genel olarak ekran kullanımı, birim, zoom, pan, tilt, iki boyutlu objeler, yüzeyler, Push and Pull, seçim setleri, yüzey silme, kutu yaratma, üzerinde boşluklar yaratma, ölçülendirme, yazı, Tape measure, grup, kopyalama, array, döndür, ölçekleme, hide, unhide, follow me, kesit, component.

View > toolbar >large tool set seçimi mimari çizimler için önerilir.
Çizgi sağ, sol ve yukarı tuşlarıyla x, y ve z eksenlerine bağlanır.Space tuşuyla komuttan çıkar.
Window > Model Info ile  birim ayarlanır.

Çizgiler birleşince otomatik olarak  yüzey oluştururlar.
Push/Pull: extrude görevi görür.
Tape Measure: sonsuz referans çizgileri çizer ve çizimi kolaylaştırır. 
A1: komutuyla yüzeye tıklanınca yüzeyin alanını ölçer.
Nesneyi seç > Move > Ctrl > basılı tutup alınabilir ve istenilen sayıda Ctrl tuşu basılı
tutularak nesne çoğaltılır.
Nesneyi seç > sağ tuş > Make Group 
Gruplu olan nesneye çift tıklanınca üstünde değişiklik yapılabilir.
Daha sonra onu seç > sağ tuş > Entity Info ile hacim bilgisine ulaşılabilir.
       Follow me: pipe komutu olarak kullanılır.
Takip edilecek olan yüzey seçilir > Follow Me > 3 boyut oluşturulur.



5.gün | 12.09.2014

Program Özeti: Bakış açıları, gösterim şekilleri, stiller, gölgeler, 3DWarehouse, layerlama, malzeme tanımlama, import, export, animasyon ve sahne, çıktı alma, Ruby, Terrain, Google Earth bağlantısı.
    
Üst kısımda bulunan şeritten başka bakış açıları yakalayabiliriz.
File > Import ile SketchUp dosyasına başka dosyalar aktarılır ve o dosyalar üzerinden
işlemler yapılabilir.

Araç çubuğunda bulunan Get Models ile dosyaya farklı modeller aktarılır.
Window > Preferences ile ayarlar kontrol edilir.
View > Toolbars > Video açılır.
File > Export > Animation > Video haline getirir.
File > Export > 2D Graphic
View > Animation > Add Scene > Rename
Açılan scene sekmesine sağ tuş > Screen Manager ile animasyondaki değişiklikler güncellenir.
Add location komutu ile Google Earth’ten alınan bir görüntü aktarılır.Aynı zamanda yapılan çizim bu bağlantı ile google earth'e aktarılabilir.




















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder